Koliko košta postavljanje eCommerce prodavnice?

децембар 11, 2024 od Stefan Karadzic

 

U nastavku ću dati odgovor na jedno veoma često pitanje: „Koliko zaista košta izrada online prodavnice?”

Pokušaću da analiziram sve važne aspekte koji mogu uticati na cenu projekta. Od samog početka važno je razumeti da su cene relativne. Govoriću o troškovima projekta u slučaju kada angažujete profesionalce – etabliranu kompaniju ili agenciju sa godinama iskustva – a ne o cenama koje nude frilenseri. Takođe, fokusiraću se na projekte srednje veličine i veće, dok male i enterprise projekte ostavljam za neku drugu temu, jer predstavljaju sasvim drugačiju priču.

Hajde da uđemo u detalje, korak po korak.

Platforma

Prva stvar koju ćete morati da uradite jeste da izaberete platformu. Postoji ogroman broj različitih rešenja na tržištu, kao što su Shopify, Salesforce Commerce Cloud, Magento, WooCommerce i mnoga druga — veliki broj opcija i različitih eCommerce rešenja.

Kako da znate koja je platforma prava za vas?

Sve što treba da uradite jeste da odaberete platformu koja najbolje odgovara vašim potrebama i zahtevima koje nameće vaše poslovanje. Poređenje svih ovih platformi, njihovih prednosti i mana, je posebna tema. Za sada, hajde da ukratko razmotrimo koje su platforme pogodne za koje vrste biznisa.

  1. Mala preduzeća: Ako spadate u ovu grupu, preporučio bih jednostavna, polu-gotova rešenja kao što su WordPress teme ili platforme poput Wix-a. Ovo su idealna rešenja ukoliko imate mali broj proizvoda, ne koristite ERP sistem i nisu vam potrebne dodatne integracije.
  2. Srednja preduzeća: Ako imate hiljade proizvoda, koristite ERP i CRM, želite da omogućite plaćanje kreditnim karticama i potrebna vam je mogućnost dizajniranja i funkcionalnog definisanja vašeg online shopa, onda spadate u ovu grupu. Najbolje opcije za vas bili bi Shopify, Magento, OpenCart, WooCommerce ili čak potpuno prilagođeno rešenje.
  3. Veliki sistemi zahtevaju rešenja koja mogu da obrade složene integracije sa višestrukim spoljnim servisima, visok nivo prilagodljivosti, specifične zahteve za servere, posebne vrste bezbednosti, itd. Ovo su specijalizovana rešenja, gde bi izbor mogao da padne na Magento Enterprise, Salesforce Commerce Cloud ili BigCommerce.

Za početak, prva stvar o kojoj treba da razmislite jeste da definišete gde se nalazite u eCommerce koordinatnom sistemu i da izaberete rešenje koje je idealno za vas — posebno ako tek počinjete sa razvojem svoje online prodaje. Jedno je sigurno: pravim izborom platforme možete uštedeti mnogo vremena i novca, zato birajte pažljivo.

 

UX

Kada čujete termin UX (User Experience), verovatno vam prvo na pamet padne dizajn samog sajta ili online prodavnice. Kako će moj sajt izgledati? Da li će biti atraktivan? Moderan? To je zapravo samo jedan deo — moglo bi se reći lakši i jeftiniji deo cele priče. Pored dizajna, tu je i funkcionalnost sajta, koja direktno utiče na korisničko iskustvo koje vaša online prodavnica pruža.

Bez obzira na to koju platformu odaberete, sigurno ćete dobiti unapred definisane funkcionalnosti kao što su korpa, pretraga, prijava i slično. Međutim, kada pogledate šta je sve uključeno, često ćete uvideti da ta rešenja ne zadovoljavaju u potpunosti potrebe vašeg biznisa ili vaših kupaca. Poželećete da ih prilagodite svojim specifičnim zahtevima. Uzmimo, na primer, proces poručivanja (checkout). Kod nekih rešenja, checkout proces se sastoji iz više koraka kroz koje svaki kupac mora da prođe kako bi završio kupovinu. Možda vam to ne odgovara i želite drugačije rešenje — recimo, da se ceo proces odvija na jednoj stranici, kako bi kupci mogli da završe porudžbinu sa što manje klikova. Za ovakvu izmenu, možete kupiti gotov „plugin modul“, čija instalacija i podešavanje mogu koštati nekoliko stotina evra. Alternativno, možete razviti potpuno custom rešenje, što je znatno zahtevnije i vremenski i finansijski.

Rešenja poput Magenta nude širok spektar gotovih modula koji, uz minimalne CSS prilagodbe, mogu zadovoljiti većinu potreba koje savremene online prodavnice zahtevaju. Ovo su daleko jeftinija i brža rešenja u poređenju sa izradom svega od nule. Zato, imajte to na umu kada odlučujete koliko zapravo želite da prilagodite svaki deo svog eCommerce rešenja — jer upravo tu leži pravi izazov: kako uskladiti vaše zahteve sa stvarnim korisničkim iskustvom. Takve promene definišu vaš UX i optimizuju vašu online prodavnicu da pruži najbolje moguće iskustvo potencijalnim kupcima, ali s druge strane, zahtevaju vreme i novac.

Veoma je važno pažljivo razmotriti da li su određene izmene zaista neophodne i da li su vredne investicije. Što više prilagođavate platformu specifičnim potrebama i što je rešenje jedinstvenije za vaš brend, to će ono biti skuplje. Zbog toga, dizajn i prilagođavanje vaše veb stranice mogu predstavljati jedan od prvih većih troškova u razvoju online prodavnice.

 

 

Integracije sa drugim sistemima

Integracija može svakako biti najkompleksniji i najskuplji deo procesa izrade online prodavnice.

Šta zapravo znači integracija?

U najjednostavnijem smislu, integracija znači prenos podataka iz vaših poslovnih sistema (kao što je ERP) u eCommerce platformu, i obrnuto — prenos podataka iz eCommerce-a nazad u ERP ili neki drugi poslovni softver. Zvuči jednostavno, ali u praksi to nije baš tako lako.

Ono što se u većini slučajeva pokazalo kao najveći izazov kod firmi u Srbiji i regionu jeste upravo ovaj deo — ovde najčešće nastaju problemi. Ceo proces integracije podelio bih u dva segmenta:

1.Priprema podataka za eCommerce

2.Sam proces integracije podataka sa eCommerce rešenjem.

 

Priprema podataka

Zamislite da imate poslovanje koje traje i raste poslednjih 20-30 godina. Na početku, pre 20-30 godina, počeli ste da kreirate svoj inventar, unosili proizvode u svoju bazu podataka, tj. u softver za poslovanje (ERP). Ovo je svakodnevni zadatak koji ste radili godinama, i malo ko je razmišljao da će ti podaci jednog dana morati da se koriste za online kupovinu, tj. za vašu online prodavnicu. Podaci su nepotpuni, nazivi proizvoda su predugački, opisi nedostaju, atributi, ako postoje, verovatno nisu kompletni itd. Ova postavka podataka nije upotrebljiva za online svrhe, i ovo je situacija u kojoj se većina preduzeća nalazi na početku procesa. U ovom slučaju, kažemo da imate podatke koji nisu optimizovani za online upotrebu i da je potrebno da ih očistite i pripremite za eCommerce.

Šta nije u redu i šta treba da se uradi?

Uzmimo primer naziva proizvoda koji su predugi, nisu SEO-prijateljski ili sadrže informacije koje nisu relevantne za kupce, itd. Kao što sam pomenuo, tokom godina, neko je samo kopirao nazive proizvoda, pravio ih prema svom mišljenju i nije se trudio da kreira ili prati standardizovani format za definisanje naziva. Čak i ako postoji standardizovani template za unos podataka u ERP, većina firmi nema mehanizme da prati da li se ta pravila poštuju u praksi i u kojoj meri. Jednostavno rečeno, u većini slučajeva, niko nije obraćao pažnju na to ni razmišljao o budućoj upotrebi podataka u ERP-u; ono što je bilo važno jeste da proizvod postoji u ERP-u i može se koristiti u bilo kom trenutku za završavanje zadatka.

Štaviše, kategorizacija postavljena u ERP sistemu nije adekvatna za ono što treba da bude prikazano u vašoj online prodavnici. Opisi nedostaju, atributi su često nepostojajući u ERP-u. Ovo je izazov sa kojim se suočava više od 90% vlasnika preduzeća u Srbiji kada odluče da naprave korak ka eCommerce tržištu.

Ovaj korak – čišćenje i priprema svih ovih podataka za online upotrebu – je prilično zahtevan i dugotrajan proces koji zahteva angažovanje resursa van razvoja, van tima koji gradi vašu online prodavnicu.

Za vas to znači da ćete morati da angažujete interne resurse unutar vaše kompanije. Biće vam potrebna jedna ili više osoba koje će se baviti čišćenjem i pripremom podataka za online upotrebu. Na početku, od esencijalnog je značaja da kreirate sistem/šablon i uspostavite pravila za to koji su podaci zaista važni i potrebni za svaki proizvod, a koji su manje važni. Na primer, svaki proizvod treba da ima barem odgovarajući naziv, kategorizaciju, cenu i količinu. To je minimum. Ostale stvari, kao što su detaljni opisi, atributi, slike, itd., verovatno neće biti pravilno organizovani i pripremljeni u ERP sistemu. Želeo bih da naglasim da su atributi jedan od najvažnijih elemenata za prikazivanje podataka na online prodavnici, jer omogućavaju kupcima da filtriraju proizvode, što im olakšava navigaciju i pronalaženje proizvoda koje traže. Zbog toga im treba posvetiti posebnu pažnju.

Cena ovog procesa može da varira u zavisnosti od toga koji ERP koristite, koliko prilagođavanja ERP sistema je potrebno, koliko proizvoda imate i u kakvom su trenutnom stanju… Što se tiče vremena, u zavisnosti od gore navedenih faktora, ovaj zadatak može trajati mesece. Zbog toga, cena može da se kreće od nekoliko stotina do nekoliko hiljada evra. Pretpostavimo da ste uspeli da očistite sve i završite pripremu podataka. Nakon toga sledi stvarni proces integracije ovih podataka sa online prodavnicom.

 

Integracija

Postoji nekoliko načina za pristup integraciji. Počnimo sa osnovnim, najbržim i najpovoljnijim rešenjem. Pretpostavimo da ste organizovali svoje podatke i sada imate čist setup u svom ERP sistemu. Najjednostavniji, najpovoljniji i najbrži način da prenesete te podatke u eCommerce je da ih eksportujete u CSV fajl.

Ukratko, proces funkcioniše ovako: ERP šalje CSV fajl u dogovorenom vremenskom intervalu, online prodavnica preuzima te podatke, ažurira sajt i vi zapravo imate uparenu bazu podataka između vašeg ERP sistema i online prodavnice.

U praksi, ovo je najčešća integracija između poslovnog softvera i online prodavnice. Takođe, mogu se napraviti različite varijacije. Dobra praksa je da se najkritičniji podaci, kao što su nivoi zaliha i cene, osvežavaju svaka 30 minuta do sat vremena, dok bi veći uvozi podataka, kao što su opisi proizvoda, slike i novi proizvodi, trebalo da se dešavaju jednom dnevno. Ovaj proces može koštati između 1.000 i 3.000 EUR.

Drugi, napredniji tip integracije je putem web servisa, odnosno API-a, gde podaci mogu biti razmenjivani sa vašim poslovnim softverom gotovo u realnom vremenu.

Da biste bolje razumeli kako ovo funkcioniše: kada imate ovu vrstu integracije, ako kupac doda proizvode u svoj korpu i pokuša da završi kupovinu, u tom trenutku online prodavnica šalje zahtev ERP-u (bazi podataka) i dobija informacije u realnom vremenu o dostupnosti proizvoda. Ovaj sistem je sličan softveru za rezervaciju hotela ili avio karata, gde su vreme odgovora i sinhronizacija podataka od ključnog značaja. Sa naprednim integracijama postoji dvosmerna komunikacija, što znači da se kreiraju web servisi tako da svaka porudžbina napravljena na online prodavnici direktno ulazi u vaš poslovni softver, a svi podaci o kupcima se takođe ažuriraju. Ova metoda takođe omogućava razmenu statusa porudžbina, podataka o programu lojalnosti, informacija o statusu isporuke (kurirske usluge), itd. Postoji mnogo opcija za razmenu podataka sa ovom vrstom integracije.

Da rezimiramo, najveći troškovi u procesu integracije su:

  1. Priprema i organizacija podataka za eCommerce
  2. Implementacija podataka iz ERP sistema u eCommerce

Za jednostavne implementacije, očekujte troškove između 1.000 i 3.000 EUR. Za složenije integracije, troškovi mogu biti znatno viši. Ponekad troškovi integracije s vanjskim uslugama mogu činiti više od 50% ukupne vrednosti projekta.

 

Zaključak

Za osnovnu online prodavnicu na open-source platformi, budžet bi trebalo da bude između 3.000 i 5.000 EUR. Srednji nivo rešenja, koji uključuje složeniju prilagodbu i integraciju sa ERP, CRM, platnim sistemima i sistemima za dostavu, kreće se između 15.000 i 30.000 EUR. Za najnaprednija preduzetnička rešenja, troškovi mogu da variraju od desetina hiljada do stotina hiljada EUR, u zavisnosti od obima i složenosti projekta.

U svakom slučaju, tržište pruža fleksibilnost, ali cene takođe zavise od nivoa prilagodbe, složenosti integracija i specifičnih potreba klijenta.