Kako cloud tehnologija unapređuje e-commerce
23 Aug 2021
Online prodaja i kupovina globalni je trend koji već godinama beleži stabilan rast. Taj rast se u 2020. usled pandemije Covid-19 pretvorio u eksploziju, a drastičnog povećanja u broju obavljenih online transakcija bilo je i u Srbiji. Konkretno, prema podacima koje je objavila E-commerce Asocijacija Srbije, zabeleženo je 66% više plaćanja karticom preko interneta u odnosu na 2019. godinu, a skok u plaćanju valutom dinar je čak 103,55%.
Procena je da je pandemija dovela e-trgovinu u Srbiji na nivo koji bi organski postigla tek za pet godina. Sa ovakvim ciframa, ne čudi da čak 56% od 1000 ispitanih kompanija smatra e-commerce kanal jednako važnim kao i tradicionalni način prodaje, te da konkurentnost na sve razvijenijem tržištu postaje intenzivnija.
Preduslovi optimalnog e-commerce biznisa
Istaći se i opstati na e-commerce sceni nije nimalo lak posao. Online prodavnica mora da bude jednostavna, intuitivna, brza i bezbedna, a poslovanje agilno i lako prilagodljivo potrebama kupaca i tržišta koje se konstantno menjaju. Glavni saveznik u postizanju ovih preduslova i daljem razvoju web shopa jeste tehnologija, koja pored svega navedenog obezbeđuje i troškovnu efikasnost. Pogodili ste, pričamo o cloudu.
Zašto cloud?
Cloud hosting nudi naprednije alternative hostovanju e-commerce sajtova u odnosu na hostovanje na jednoj mašini, što se najčešće sreće u praksi. U cloud okruženju, e-commerce sajtovi mogu biti raspodeljene na više mašina, od kojih svaka koristi zasebne resurse. Mašine čak mogu biti raspodeljene i na više geografski udaljenih lokacija, pospešujući time dostupnost. Prednost cloud hostinga je u korišćenju computing moći većeg broja mašina i u korišćenju brojnih pratećih cloud servisa.
Svako kvalitetno e-commerce rešenje ove mogućnosti treba da iskoristi do maksimuma. Hajde da pogledamo detaljnije prednosti clouda za e-commerce biznis.
Sezonski pikovi i Crni Petak bez glavobolje
Među najvećim prednostima cloud tehnologije nesumnjivo je skalabilnost. To konkretno znači mogućnost brzog povećanja ili smanjenja IT resursa, što se pokazalo naročito korisnim u situacijama kao što su sezonski pikovi potažnje e-commerse servisa. . Iznenadni rast u poseti jednog web shopa ume da znači i zastoj na serveru koji nije u stanju da usluži preveliki broj zahteva u isto vreme.
Povezivanjem sistema za monitoring i sistema za skaliranje dobija se jedna od najmoćnijih alatki današnjih cloud-a – automatsko skaliranje (auto scaling). Na povećan saobraćaj ka vašem e-commerce sajtu cloud odgovara dodavanjem potrebnih kapaciteta a kada saobraćaj opadne, kapaciteti se smanjuju.
Prednosti koju skalabilnost clouda pruža u odnosu na on-site IT infrastrukturu su brojne. Za početak, dodavanje virtuelnih mašina u skladu sa potrebama rešava se u samo nekoliko klikova. Responzivnost i brzina su izuzetne, a ne treba zaboraviti ni uštedu koja se postiže zahvaljujući pay as you go modelu plaćanja, koji nude svi cloud provajderi. Na kraju, tu je i pouzdaniji oporavak od katastrofe (disaster recovery) koji, na cloudu, eliminiše potrebu za izgradnjom sekundarne data centar lokacije.
Usklađenost sa svim SEO zahtevima
Dobro korisničko iskustvo apsolutni je prioritet svih e-commerce biznisima (bar bi morao da bude). Prvo pravilo dobrog UX-a jeste optimalna brzina učitavanja sajta; ukoliko se ona ne postigne, posledice su vrlo jasne: gubitak profita i kupca koji je odmah produžio na drugi web shop i tamo potrošio svoj novac.
Visoka dostupnost (99.9%) i smanjena latencija garantovane su od strane cloud provajdera, kroz ugovor o nivou usluga (Service Level Agreement), a specijalizovani timovi cloud arhitekti kreiraju najbolju mrežnu arhitekturu koja će uspeti da odgovori na posete iz svih delova sveta.
Brzina učitavanja web stranice nije ključna samo kada je posetilac već tu; ona igra veliku ulogu i u organskom rangiranju jednog sajta, budući da spada u najvažnije preduslove tehničke SEO optimizacije. Svaka milisekunda se računa; ukoliko je sajt spor, Google će primiti signal da to nije dobro mesto za posetioca i bolje rangirati konkurenciju koja je obavila SEO domaći zadatak.
Produktivnost i ušteda
Mada se ova prednost korišćenja clouda odnosi na bilo koju industriju, važno je naglasiti kako to tačno jedan e-commerce biznis može da uštedi uz pomoć ove tehnologije. Za početak, ako koristite cloud, možete da smanjite ulaganja u on-premise IT infrastrukturu i lokalni tim koji će o njoj brinuti (i veće račune za struju koja hladi server sobu).
Iako prelazak na cloud sam po sebi ne garantuje finansijsku uštedu, ona se ipak može postići odabirom prave cloud arhitekture za konkretne potrebe vašeg e-commerce biznisa. Posavetujte se sa timom cloud inženjera koji će znati koji su servisi, tipovi instanci i modeli plaćanja najbolji za optimizalni persformans vašeg sajta i uštedu na duže staze.
Takođe, ne zaboravimo produktivnost; pokretanje i korišćenje softvera na cloudu drastično je brže u poređenju sa on-premise sistemima , pa automatski oslobađa vreme e-commerce tima za druge zadatke.
Bez kompromisa kada je u pitanju sigurnost
Sigurnost podataka jedne kompanije , a naročito e-commerce koji raspolaže vrlo osetljivim podacima, ključna je stavka oko koje ne sme biti kompromisa. Mnoge kompanije oklevaju da pređu na javni cloud zbog bojazni da će kritični podaci biti komprimitovani. Istina je da je cyber bezbednost veoma kompleksna tema koju cloud provajderi shvataju izuzetno ozbiljno.
Imajte u vidu da su osnovni principi sigurnosti cloud mreže isti kao i za bilo koje mrežno okruženje. Cloud provajderi razvili su čitav spektar alata, polisa i mehanizama kojima se postiže isti ili viši nivo sigurnosti u poređenju sa on-premise infrastrukturom.
Sigurnost podataka na cloudu razvija se i unapređuje zajedno sa ostalim funkcionalnostima i servisima ove tehnologije. O tome brinu cloud stručnjaci, koje je svakako jako važno konsultovati na temu usklađenosti sa lokalnim zakonima, te definisanju pristupa i odgovornosti korisnika u okviru jedne kompanije (user access management).
Da li je vreme da vaš e-commerce biznis pređe na oblak?
Migracija e-commerce biznisa na cloud je strateška odluka koja treba da počne od stručnih konsultacija. Činjenica je da su prednosti za jedan e-commerce brojne, od brzih do dugoročnih poboljšanja na polju agilnosti, efikasnosti i inovativnosti. Cloud computing razvija se ekstremnom brzinom i može da odgovori na sve rastuće potrebe online trgovine. Vreme je da ga detaljno istražite.