8 načina kako da efikasno radite od kuće

25 Mar 2020

Među mnogim promenama u ritmu života koje je donela pandemija koronavirusa, jedna od najkrupnijih je prelazak na rad od kuće, pogotovu za one koji do sada nisu imali priliku da tako rade. Prelazak na rad u kućnom okruženju donosi mnoge izazove, neke “slatke” (koji su i najteži) i neke tehničko-organizacione, tako da je ključno pitanje za sve nas zaposlene na daljinu, bilo da smo iskusni remoteri ili ne – kako da budemo efikasniji?

Ako ste upravo propustili rok, verovatno ćete to pripisati tome da ste radili od kuće i da biste verovatno završili posao da ste bili u kancelariji. Međutim, ista odlaganja dešavaju se i kada se radi iz firme, tako da to ne mora biti razlog. Ako posedujete osnovnu disciplinu i shvatate posao od kuće ozbiljno, svi su izgledi da ćete biti otprilike jednako efikasni. Međutim, to “otprilike” može značiti efikasnost od recimo -15%, što nije razlog za radovanje, ali može značiti i efikasnost od neverovatnih +30%, što je potvrđeno brojnim istraživanjima.

Ima li, dakle, magičnih saveta za efikasnost?

PRE SVEGA – KOGA NE TREBA DA SLUŠATE?

A. FRILENSERE

Vođenje potpuno samostalnog posla od kuće (freelancer) po mnogo čemu se razlikuje od rada od kuće u okviru tima, tako da mnogi saveti koje uspešni frilenseri daju o tome kako raditi od kuće ne važe za članove tima. Analiza njihovih saveta pokazuje da su oni fokusirani na prožimanje privatnog života i posla, dnevne rutine i načine za negovanje poslovnih kontakata od kuće. Svi ti saveti nemaju veliku težinu za nekoga ko će samo određeni broj nedelja (meseci?) raditi od kuće.

B. BLOGERE

Istražujući ovu temu, naišli smo na brojne sjajne blogove, iza kojih stoje osobe koje vrlo uspešno rade od kuće. Svako od njih ima 10 ili 20 super saveta, međutim ti saveti se razlikuju od autora do autora i definitivno nisu univerzalni. Neko će napisati da je isključivanje svake distrakcije obavezno, a neko drugi da je TV koji tiho radi u pozadini obevezan deo radnog okruženja.

Očigledno je da moramo negde drugde da potražimo univerzalne savete.

Blogovi na prestižnim IT i marketing sajtovima nude dijametralno suprotne savete

O RADU OD KUĆE NAJVIŠE ZNAJU – KORPORACIJE (!?)

Najveći broj istraživanja o radu od kuće sprovele su firme koje su u nekom momentu, radi eksperimenta ili uštede, poslale veći broj radnika da rade od kuće i zatim pratile njihov rad. U SAD to su uradile institucije poput Zavoda za patente i Federalnih rezervi, a dokumentovani su i eksperimenti sa slanjem stotina radnika call centara i turističkih agencija, uglavnom u SAD i Aziji.

Veoma je interesantno da gotovo sva istraživanja beleže rast produktivnosti od +15% (od 0 do +30%, zavisno od radnika). Radnici su posle određenog vremena upitani koje su im tehnike pomogle da uspešnije rade, i njihovi odgovori su veoma dragoceni. Firme takođe naručuju istraživanja na ovu temu, prvenstveno radi profita (iznajmljivanje prostora za zaposlenog vredi i do 20% njegove plate), a veoma su korisni i saveti lidera velikih timova koji rade od kuće, jer oni su šampioni daljinskog timskog rada. Uporedili smo savete dobijene iz ovih izvora i došli do nekoliko saveta za rad koji su, koliko je to moguće – univerzalni.

STATISTIČKI DOKAZANE TEHNIKE ZA USPEŠAN RAD OD KUĆE

1. NAPRAVITE SUPER RADNO OKRUŽENJE

Udobna stolica, veliki sto, dobro osvetljenje… Iako je često najlakše jednostavno sesti u kuhinju i raditi, daleko je bolje prilagoditi jedan miran deo stana radnim potrebama, uključujući fioke i drugi prostor za odlaganje tehnike i papira, lepu pozadinu za video chat i opciju za noćni rad. U suprotnom će vaš dragoceni fleš verovatno završit u kanti zajedno sa ljuskama od krompira sa kuhinjskog stola.

2. NABAVITE PRAVU TEHNIKU

Rad od kuće veoma teško pada onima koji ne mogu sami da rešavaju tehničke probleme. Ako ne uspevate da podesite mikrofon ili da pristupite serveru vaše firme, nemojte da se pomirite sa tim, već potražite pomoć kolega. Nabavite dobru tastaturu i slušalice sa mikrofonom, donesite iz firme veći monitor i testirajte svoju internet vezu. Ako je daleko slabija za ono što ste platili internet provajderu, povežite se kablom umesto bežično.

3. SAKRIJTE SE OD UKUĆANA

Iskustvo pokazuje da ukućani osobe koja radi od kuće nisu baš ubeđeni da ta osoba zaista radi. Prema pravilu, roditelji i deca pokazuju manje razumevanja, dok su partneri korektniji. Štaviše, rad od kuće doprinosi stabilnoj vezi, sa čak 40% manje razvoda među parovima kod kojih barem jedna osoba radi od kuće. Zatvorena vrata sa znakom upozorenja za ukućane su preporuka iskusnih remote radnika i posle nekog vremena ukućani će naučiti da vas ne uznemiravaju.

4. PROMENITE MESTO BORAVKA UKOLIKO STE U MOGUĆNOSTI

Ovaj savet deluje kao da je u suprotnosti sa savetom o kreiranju kvalitetnog radnog okruženja u kući, međutim savet je da se što više kombinuje rad od kuće sa radom sa nekog drugog mesta. Ako imate vikendicu ili rođake na selu, radite nekoliko dana odatle, iznenadićete se koliko će vas boravak na selu odmoriti.

5. RAZLOMITE RADNI DAN, IDEALNO VEŽBAMA

Verovatno najveća prednost rada od kuće je mogućnost da radite segmentirano. Većina radnika bira da radi dvokratno, sa jednom dugom pauzom, dok drugi prestaju sa poslom češće, pri čemu je savet da se te pauze ne koriste za gledanje filmova i serija, već za aktivnost koja uključuje kretanje ili neku vrstu rada, bilo da je to vežbanje, spremanje stana ili priprema hrane. Vežbanje posebno dobro utiče na radnu energiju, i za mnoge je mogućnost vežbanja najveća prednost rada od kuće.

6. ISKORISTITE TO ŠTO NE MORATE DA PUTUJETE DO POSLA

Veoma je lako vratiti se na studentski način života kada radite od kuće, biti budan do kasno i ustajati kasno. Sa stanovišta efikasnosti, daleko je bolje leći u vreme kada inače ležete tokom radnih dana, spavati punih osam sati i raditi od oko 9 ujutru. Osobe koje počinju radni dan rano urade daleko više i imaju više slobodnog vremena tokom dana.

7. NE DOZVOLITE DA VAM PRIVATNE OBAVEZE KONSTANTNO UPLIVAVAJU U VREME ZA RAD

Ovo je uglavnom psihološki problem, jer teško je odlagati kućne i privatne obaveze koje su dugo čekale zato što je vreme za rad. Ako često prekidate posao da biste uradili nešto u stanu ili obavili kupovinu, najverovatnije skoro ništa nećete uraditi. Iako ste određeni deo dana proveli za računarom, za uspešan rad je ipak potreban kontinuitet.

8. KORISTITE APLIKACIJE ZA ORGANIZACIJU VREMENA I POSLA

Desetine odličnih besplatnih aplikacija su na raspolaganju onima koji žele da bolje organizuju svoje vreme, međutim u mnogim sektorima jednostavno nije unapred moguće predvideti koliko je sati neophodno za neki posao, zbog čega smo pomalo skeptični prema ovako egzaktnom organizovanju vremena. U svakom slučaju vredi probati, a dobre polazne tačke su Outlook Calendar i Google Calendar, koji poseduju veliki broj opcija. Korisne su i aplikacije za praćenje taskova, kao što su Microsoft OneNote ili Todoist. Mnogima je dovoljan i bilo koji drugi spoljni faktor pomoću koga mere vreme – autorka sa HubSpot-a kaže da ritam posla usklađuje sa zvukom veš mašine, što je verovatno još jedna korisna stvar koju nemate na poslu.

Radite od kuće ovih dana? Radimo i mi! Ako želite da se povežemo, možete nam pisati koristeći društvene mreže ili sajt.

photos: Unsplash

Share: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

DOĐI

Ružićeva 2
Beograd

ZOVI

+381 11 4155 150
+381 65 88 60 801

PIŠI

office@smartweb.rs