KAKO SE NADMETATI ZA POPULARNE KLJUČNE REČI

04 Jun 2019

Ako kreirate sajtove, pišete članke i blogove ili na bilo koji drugi način ostavljate pisani trag na internetu, ključne reči nešto su o čemu razmišljate u svakom trenutku dok radite. Ponekad odluka o ključnim rečima postoji unapred, pre kreiranja sadržaja, ali iskusni autori do ključnih reči često dolaze i tek kada završe tekst ili stranicu – redosled nije važan sve dok je sadržaj čvrsto fokusiran na temu koja se ima na umu.

Bilo da je odluka doneta unapred, na osnovu učestalosti pretraživanja, ili se donosi kasnije, pred autorom su dve velike dileme:

  • Da li je cilj da se stranica rangira za jednu ključnu frazu ili i za srodne fraze?
  • Da li ciljati fraze koje se najčešće unose pa makar i kada se ne odnose direktno na uslugu koja se pruža ili ciljati precizno definisane fraze i nadati se da će ih posetioci zaista unositi u celosti?

Pod uspešnim rangiranjem obično se podrazumeva pojavljivanje stranice među prvih 10 Google rezultata ako je u pitanju srpski, odnosno među prvih 100 rezultata kada je engleski u pitanju.

Da li je bolja fraza “servis telefona” ili “popravka ekrana Samsung”? Ako se odlučimo za drugu opciju, da li na istoj strani treba promovisati i fraze kao što su “zamena ekrana telefona” ili “zamena polomljenog ekrana”?

Interesantno je da na oba pitanja postoje vrlo konkretni odgovori, zasnovani na statistikama o pretrazi i uspešnosti stranica. Ta pravila sama po sebi nisu komplikovana, ali ono što zahteva veštinu je njihova primena u svakom novom slučaju.

Google Ads je posebna priča

Ovde nećemo govoriti o najboljoj praksi u Google Ads targetovanju ključnih reči, jer kada se oglas plaća, Google će vam dosta pomoći da dobijete kakav-takav rezultat, sugerišući vam pretrage koje bi trebale imati uspeha. Ako imate veliki budžet, možete se takmičiti i za rangiranje za neke od popularnijih ključnih reči, kao što je “Servis telefona”, a ako imate manje novca onda je bolje biti konkretan i odlučiti se za “Popravka ekrana Samsung”. Naša tema su ključne reči koje su definisane u HTML-u (preko plug-ina ili CMS-a) i ključne reči koje su inkorporirane u sadržaj, putem česte upotrebe i korišćenja u naslovima i u imenu stranice. Reč je o borbi za rang na dugi rok kroz kvalitetan sadržaj na stranici, jer uspešna stranica često zahteva višegodišnju negu, koja može, ali svakako ne mora uvek biti dopunjena Google reklamiranjem.

NAJTRAŽENIJE REČI I ONE DRUGE

Istraživanja pokazuju da oko 40% pretraga u pretraživačima podrazumeva unošenje jedne od nekoliko desetina hiljada veoma čestih ključnih reči. Možda vam nekoliko desetina hiljada zvuči kao veliki broj, ali reč je o raznim kombinacijama dve ili tri hiljade reči. Tu su svi ti bankomati, recepti, telefoni, automobili, serije, hoteli, servisi i druge ključne reči koje čine našu svakodnevnicu. Za njih je uvek dobro takmičiti se, ali se morate takmičiti najboljim sadržajem, verovatno uz malo pomoći linkova i reklama, i to je sadržaj koji se mora apdejtovati i obogaćivati. Posebno na malim tržištima, kao što je naše, uz dosta rada, sasvim je moguće pozicionirati se za bilo koju ključnu reč. Naravno, prepreku će predstavljati sajtovi sa velikim marketing budžetima, jer oni čvrsto drže prva mesta za generalne pretrage, ali za mnoge ključne reči konkurencija nije posebno jaka.

odnos popularnsti i broja pretraga

Najpopularnije ključne reči na engleskom obuhvataju oko 250.000 fraza i 40% pretrage. Druga grupa, koja se pretražuje 10 puta ređe od prve, obuhvata 16 miliona fraza i narednih 42% pretraga. Retke ključne reči, koje su 10 puta ređe od druge grupe, obuhvataju poslednjih 18% pretraga.

Narednih 40% pretraga obuhvataju ključne reči koje se ređe traže, u proseku oko 10 puta ređe od “aristokratije” ključnih reči koju smo malopre pomenuli. Tu je konkurencija slabija i velika je šansa da će vaša stranica biti veoma visoko u rezultatima pretrage ako je sadržaj bolji od konkurentskih stranica. Primer može biti “vodene boje za drvo” ili “Šekspir sabrana dela” Ovde dodatno reklamiranje uglavnom nije potrebno, jer ako je stranica dobra, posetioci će svakako doći. Jedna od proverenih internet strategija je upravo fokus na konkretne ključne reči ovog tipa. Ako je neko vešt grnčar i targetuje na svom sajtu izraz “ručno rađena keramika”, čak i najjednostavniji WordPress sajt doneće mu lepu zaradu.

Finalnih 20% ključnih reči obuhvata izraze koji se retko pretražuju i za koje, veoma često, nema direktnih, već samo približnih rezultata. Jednostavno, nema mesare na Dedinju (barem za Google) i onaj ko je ukucao te reči u pretragu moraće da proba nešto drugo. Za te skrajnute pretrage ne vredi se takmičiti, ali vredi ih inkorporirati u sadržaje koji su im bliski, pa bi tako za mesaru na Senjaku bilo veoma dobro da spomene na nekoliko mesta da mušterije dolaze sa Dedinja i da se njihov roštilj koristi na prijemima na Dedinju. Na kraju krajeva, 20% celokupnog obima pretraživanja odlazi na ove ćorsokake, zbog čega se itekako isplati zahvatiti ih.

Jednostavno rečeno, strategija se mora prilagoditi nivou popularnosti ključnih reči koje se ciljaju. Sve je moguće postići, ali greška je sa malim resursima ulaziti u borbu za elitne ključne reči, kao i trošiti resurse na retko tražene fraze.

MOŽE LI STRANICA DA SE RANGIRA ZA VIŠE SRODNIH FRAZA?

Jedna od standardnih SEO taktika je korišćenje srodnih izraza prilikom kreiranja sadržaja. Tako, ako je naša glavna ključna reč “nameštaj od punog drveta”, trudićemo se da spomenemo i “drveni nameštaj”, “krevet od punog drveta” i “drvo enterijer”. To je u redu, ali može uništiti tekst jer veštačko umetanje fraza čini tekst manje čitljivim. Svi SEO majstori slažu se da sadržaj treba pisati da bude interesantan, te da je SEO samo fino podešavanje i promovisanje već kvalitetnog sadržaja, a ne spajanje ključnih reči u polusmislene rečenice.

Kako raste nivo veštačke inteligencije, tako se LSI (latent semantic indexing) analiza sve više seli sa traženja celih fraza koje se ponavljaju na nivo realnog razumevanja teksta. Sve je manje potrebno plastično  objašnjavati pretraživaču o čemu se u tekstu radi, npr. da vaš sajt prodaje i umivaonike i lavaboe, jer će pretraživač to sam znati čak i da nigde ne spomenete lavabo. Barem kada je reč o engleskom, to je i statistički dokazano: stranica koji se dobro rangira za neku ključnu reč automatski se rangira i za sinonime, kao i za vema slične pretrage.

prvi za više pozicija

Sajtovi koji se bave temama koje nisu vezane za najpopularnijih 250.000 ključnih reči lako mogu biti prvi za preko 10 srodnih pretraga. Sajtovi sa najpopularnijim sadržajima, najviše za dve do tri.

Ipak, postoji jedno ograničenje, a to su elitne ključne reči. Veoma je teško rangirati se visoko i za glavnu ključnu reč i za srodne ključne reči ako je vaša ključna reč veoma popularna. Sa druge strane, ako je reč iz kategorije 2 (drugih 40%), tada visoko rangiran sajt može biti u prvih 10 pretraga i za 3-4 sekundarne ključne reči, čak i ako nije posebno optimizovan za njih! Jedno novo istraživanje pokazalo je da stranica može uspešno da se nadmeće za prvo mesto sa maksimalno dve elitne ključne reči, tri u izuzetnim slučajevima. Međutim, kod ključnih reči iz kategorije 2 čak 23% stranica koje su bile prve za neku ključnu reč je takođe na prvom mestu za još pet i više ključnih reči.

Dakle, čini se da postoji momentat kada Google počinje u toj meri da ceni određene sajtove da ih postavlja u prvih 10, pa čak i na prvo mesto za mnoge srodne pretrage. Možete se posebno boriti za različite ključne reči, ali testirajte i posmatrajte promene, jer vrlo je moguće da je ciljanje samo jedne glavne fraze za svaki tip robe ili usluga sasvim dovoljno. Ukoliko stranica sa LSI i dalje postiže bolje rezultate, držite se LSI.

Ključne reči za kraj?

Možda vam zvuči čudno da mnogi eksperti ključne reči zadaju tek nakon završavanja teksta/stranice. Kako to funkcioniše? Praksa je da se napiše što bolji tekst bez ciljanja konkretne ključne reči ili sa ciljanjem određene reči kroz naslove i ime stranice, ali ne agresivno kroz insertaciju ključnih reči. Posle 2-3 meseca, autor će proveriti za koje ključne reči je njegov sadržaj počeo da se rangira, kao i za koje druge ključne reči se takođe rangira. Apdejtovanjem sadržaja – ne kroz izmenu, nego kroz dodavanje, pojačaće akcenat tamo gde je najpotrebnije, a to je obično za ključne reči koje su bile sekundarne, tako da je finalni proizvod sadržaj visoko rangiran za 3-5 ključnih reči velike učestalosti.

Statistički podaci preuzeti sa ahrefs.com

Share: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

DOĐI

Ružićeva 2
Beograd

ZOVI

+381 11 4155 150
+381 65 88 60 801

PIŠI

office@smartweb.rs