MAGENTO 2: ODLIČAN ZA KUPCE, JOŠ BOLJI ZA PRODAVCE
05 Apr 2019
Najnaprednija platforma za e-commerce nedavno je napunila 10 godina, i kao što je slučaj sa svim uspešnim tehnologijama, danas je teško zamisliti život bez nje.
Magento platforma je danas po broju sajtova na kojima se koristi (oko 300.000) izjednačena sa WooCommerce platformom, dok je po ukupnoj vrednosti narudžbina Magento u znatnoj prednosti. Aktuelna verzija, Magento 2, predstavljana je 2015. godine i u naredne dve godine veliki globalni sajtovi počeli su sa prelaskom na Magento 2, a od 2018. godine sve više sajtova i u Srbiji počinje da koristi novu verziju. Tranzicija sa Magenta 1 na Magento 2 zahteva ulaganje resursa ali istovremeno donosi mnoge prednosti i olakšava rad. U ovom tekstu pozabavićemo se najznačajnijim prednostima Magento 2 platforme.
Performanse
Polovina kupaca očekuje da se stranica sa proizvodom učita u roku od dve sekunde, a čak 40% korisnika napušta sajt na koji su ušli ako učitavanje traje duže od tri sekunde. Srećom, Magento 2 brži je od originalnog Magenta, a za veću brzinu zaslužni su napredniji indekseri, toolkit za optimizaciju, poseban keš koji smanjuje opterećenje servera i keširanje celokupnih stranica. Ne samo da se stranice u celosti keširaju, već je keširanje moguće dodatno optimizovati u skladu sa potrebama korisnika i njegovim resursima, tako da je zbirno moguće dobiti ubrzanje od preko 50% u odnosu na najbolje podešenu 1.9 verziju. Tu je i podrška za najnovije PHP, HTML i CSS3 verzije.
Dodatna prednost Magenta 2, kada je brzina učitavanja stranica u pitanju, je kompatibilnost sa MySQL verzijom 5.7, kao i garantovana kompatibilnost sa budućim verzijama, dok Magento 1.9 zahteva mnogo podešavanja da bi podržao novije verzije. Custom forme za prikupljanje informacija o korisnicima takođe u znatnoj meri doprinose brzini rada sajtova, a pogotovu brzini rada administratora, ostavljajući više vremena za druga podešavanja.
Jedna od velikih glavobolja Magenta 1 bilo je ručno konfigurisanje ekstenzija, jer praktično šta god da je vlasnik sajta želeo kao dodatnu funkcionalnost – za to je bila potrebna ekstenzija. To je dovodilo do velikih troškova za održavanje sajta, dok Magento 2 sadrži sve bitne funkcije u osnovnom paketu. Doduše, i za Magento 2 već postoji preko 2000 ekstenzija, tako da je praktično nemoguće da će sve one jednom biti uključene u osnovnu platformu, ali barem one najvažnije se više se ne moraju posebno dodavati.
Usavršeni interfejs
Iako možda nije krucijalno kao bezbednost, brži apdejt ili keširanje stranica, poboljšanje koje većina korisnika prvo navede kada govore o prednostima Magento 2 platforme je daleko pregledniji korisnički panel, u kome je snalaženje lakše a raspored logičniji. Jedini stvarni nedostatak Magento platforme u prošlosti, bio je komplikovan interfejs, u kome je samo vrlo iskusan korisnik mogao da zapamti putanju od glavnog menija do svake opcije. Takav interfejs odvraćao je korisnike od konfigurisanja funkcija čak i kada imaju preciznu ideju šta žele da postignu.
Raspored opcija na Magento 2 platformi je takav da nikada nema previše opcija na ekranu i one su složene po menijima, dok su moduli za kreiranje proizvoda, specijalnih ponuda i svega ostalog u Magentu sada pregledniji, lakši za kastomizaciju i sa više opcija. Glavni meni je u potpunosti redizajniran, ali možda najveća prednost su novi alati za kreiranje sadržaja, koji sada omogućavaju rad u koracima, što znatno smanjuje potrebu za naknadnim ispravkama. Praktično bilo koja funkcionalnost koja je potrebna na stranicama sa proizvodima može se realizovati direktno putem Magenta, uglavnom preko dodavanja widget-a. Organizacija proizvoda po stranama, prikaz proizvoda i elementi proizvoda konfigurišu se daleko brže, uz lakše kombinovanje više funkcija.
Brži check-out
Svako ko kupuje proizvode online zna da je proces ostavljanja podataka i plaćanja najdugotrajniji deo kupovine, kao i da ima sajtova kod kojih je taj proces zadivljujuće kratak. Magento 2 omogućava da sistem efikasnije pamti korisnike i da ih ne bombarduje nepotrebnim informacijama, što znatno ubrzava checkout. Ukoliko su korisnici već registrovani, sistem radi izuzetno brzo, a jedan od primera bolje optimizacije je to što sistem pretpostavlja da je korisnik i dalje na istoj adresi tako da mu automatski izračunava troškove dostave. Instant checkout dostupan je svim korisnicima Magento 2 platforme od decembra 2017. godine, dok je ranije Amazon imao ekskluzivno pravo na ovu uslugu.
Update i testiranje
Ni najbolji programer (pogotovu najbolji programer) ne želi da novu konfiguraciju Magenta testira direktno na sajtu i zato je u Magentu 2 posebna pažnja posvećena lakšem testiranju, uključujući performance testove, migration testove, JavaScript testove i druge. Testovi su obavezni posle dodavanja ekstenzija, apgrejda, kastomizacija i drugih aktivnosti. Upgrade i update su pojednostavljeni i čitav proces je bolje automatizovan. U okviru Magenta 2, upgrade sa npr. Magenta 2.1 na 2.2 zahteva svega nekoliko klikova. Budući da je Magentu 2 potrebno manje ekstenzija u odnosu na Magento 1, ne samo da je instalacija brža, već i ređe ima potrebe za novim instalacijama.
Magento 2.2 i 2.3
Dok administratori najviše cene under-the-hood unapređenja koja olakšavaju rad i podižu performanse (kao što je brže učitavanje slika u verziji 2.2), za vlasnike radnji analiza prodaje bilo je poboljšanje u Magentu 2.2. koje je privuklo najviše pažnje. Od ove verzije, prodavcima je na raspolaganju 20 različitih tipova izveštaja, uključujući ne samo analizu po proizvodima i grupama proizvoda, već i napredne analize ponašanje kupaca na sajtu, što može biti od ogromne važnosti ako se podaci pravilno tumače.
Većina prodavaca još uvek razdvaja platformu koju koriste za email marketing od platforme koju koriste za prodaju, međutim prirodno je da ova dva posla budu pod istom palicom, budući da su informacije dobijene od email marketing aplikacije važan deo ukupne analize prodaje. Magento 2 koristi Dotmailer platformu, i od verzije 2.2.2. omogućeno je kreiranje personalizovanih email kampanja, kao kod najnaprednijih standalone email marketing platformi. Posebna pažnja posvećena je B2B kampanjama, kako bi se poboljšala komunikacija između dobavljača i distributera.
U verziji 2.2.3 najveća pažnja posvećena je bezbednosnim zakrpama. Poboljšana je odbrana od CSRF napada, krađe podataka i povećana je bezbednost remote administratora, odnosno smanjena je šansa da se napadač predstavi kao remote admin. Među unapređenjima opšteg tipa za verziju 2.2.3 najznačajnija je podrška za Elasticsearch 5.x, najpopularniji open source search engine za složene pretrage.
Magento 2.3
Sa verzijom 2.3 Magento je dobio sasvim novu dimenziju, jer je sada moguće napredno upravljanje inventarom na različitim lokacijama. Osim upravljanja inventarom moguće je i regulisati kanale distribucije, odnosno odrediti koliko koja linije prodaje ili prodavnica može da preuzme određenog artikla sa određene lokacije, kao i ko ima prioritet. Ova rešenja do sada su bila prisutna samo u najsloženijem poslovnom softveru.
Drugi novitet je PWA Studio, koji čini da web prodavnica na mobilnom uređaju deluje kao originalna aplikacija, sa jasnim menijima i filterima, čineći kupovinu na mobilnom uređaju pravim zadovoljstvom. Osim dizajniranja izgleda stranice na mobilnim platformama, administratorima je sada olakšan i dizajn stranica pojedinačnih proizvoda, tako da više nije potrebno bilo kakvo kodiranje da bi se uredile stranice.
Tri lica Magenta
Verovatno najveći razlog za popularnost Magenta je činjenica da je platforma dostupna u besplatnoj verziji, kao Magento Open Source, a tu su i dve plaćene verzije – Magento Commerce i Adobe Commerce Cloud. Razlike su značajne, ne toliko u smislu da su plaćene verzije moćnije, već u načinu na koji se primenjuju. Za početak, Magento Commerce moguće je koristiti kao cloud uslugu, odnosno koristiti servere kompanije čiji su data centri na nekoliko različitih lokacija, tako da čak ni pad jednog celog centra neće ugroziti rad prodavnice. Kada se koristi cloud usluga moguće je zahtevati veće resurse tokom udarnih dana ili nedelja, dok je sigurnost maksimalna. Za velike sisteme cloud rešenje je veoma primamljivo. Adobe Commerce Cloud dizajniran je za globalne kompanije, koje imaju veliki broj sajtova, mnoge kanale prodaje i načine ostvarivanja kontakta sa kupcima, delujući kao centralna lokacija odakle svi lanci prodaje povlače proizvode, cene, dostupnost, akcije i drugo.
Pomenimo neke od razlika između besplatne i Commerce verzije Magenta. Elasticsearch moguće je konfigurisati i u Magento open source okruženju, međutim ono ga ne podržava u osnovnoj verziji. Dijagnostički alati dostupni su samo na Magento Commerce platformi i oni mogu biti veoma korisni u slučajevima kada bug nije evidentan. Od verzije 2.2.2 Commerce korisnici imaju i najnoviji Bluefish interfejs, kao i više opcija za upravljanje narudžbinama i dostavom.
Dobar proizvod + dobre cene + Magento = USPEH
Budući da su kupci danas veoma edukovani i da umeju da prepoznaju dobru ponudu i dobru web prodavnicu, ulaganje u Magento 2 isplatiće se momentalno svakoj kompaniji koja ima primamljivu ponudu. Za koje god rešenje da se kupac odluči, besplatno ili Commerce, neće pogrešiti, pri čemu se uvek vredi osloniti na najnoviju verziju, što je sada 2.3.
Magento 1 biće podržan do juna 2020. godine, tako da će sve kompanije koje još uvek koriste verziju 1 tokom ove godine morati da pređu na Magento 2, jer će u suprotnom biti izložene bezbednosnim rizicima. Kada su nove verzije u pitanju, možemo slobodno reći da je Magento izrastao iz alatke za prodaju na web sajtovima u sveobuhvatnu platformu koja obuhvata sve od dizajna stranica do kontrole stanja u magacinima širom sveta i važi za najbolji primer softvera otvorenog koda koji je postigao i komercijalni uspeh. Što je još važnije, Magento 2 omogućava svakome da uz veoma mala ulaganja pokrene prvoklasnu web prodavnicu i učini svoje proizvode globalno dostupnim.