Ček-lista za uspešan web shop
12 Dec 2019
Svako je nekada razmišljao o otvaranju sopstvene prodavnice, a sa razvitkom web prodaje to postaje realan san. Web shop se može uspešno voditi i iz stana, uz poverivanje dostave kuririma. Čak je i knjigovodstvo uprošćeno, tako da je pred novim prodavcem samo jedno bitno pitanje – kako treba da izgleda i šta treba da sadrži nova web prodavnica?
U današnjem blogu pozabavićemo se osnovnim stavkama na koje je potrebno obratiti pažnju kada se pokreće i optimizuje web shop, bilo da je reč o WordPress ili Magento platformi.
#1 SEO
Zamislimo potpuno natovarenog prodavca hrane i pića na stadionu punom publike, nešto poput američkog Super Bowl-a. Ima dobru ponudu, međutim zaboravio je da stavi natpis “HOT DOGS”, dok njegovi konkurenti imaju zastavice i LED natpise. On može dobro prodavati u svom rejonu, gde ga publika vidi, ali niko mu neće mahnuti da dođe sa veće daljine. Ista je i sudbina prodavnice koja nema dobar SEO.
Veoma su česte prodavnice koje su odlično programerski realizovane i imaju dobru ponudu, ali su lišene optimizacije za internet pretraživače, jer to je posao koji malo ko želi i zna da radi, a retko su vlasnici dovoljno informisani da taj posao prepuste profesionalcima. SEO je prvi korak, pre početka kodiranja, jer je potrebno utvrditi za koje ključne reči će se web shop nadmetati sa konkurencijom. Zatim sledi analiza konkurencije za ključne reči za koje će se nadmetati novi web shop i pronalaženje tačnih fraza koje se koriste prilikom internet pretraga za proizvode u pitanju. Tek tada se može napraviti plan sajta i krenuti u izradu.
Dok se sajt kreira, potrebno je raditi na optimizaciji samih stranica, što podrazumeva opise kategorija, title tagove, meta opise, kao i tekst na samim stranicama proizvoda. Ovo je spor i mukotrpan posao, ali značiće razliku između uspeha i neuspeha. Za kraj ostaju različite dorade na nivou sajta koje su veoma važne za SEO, kao što su interni linkovi, breadcrumbs i pravljenje mape sajta. Tek posle punog testiranja za probleme redirekcije, nedostajuće tagove i slične propuste, sajt se može poslati na Google indeksiranje. Dužina spiska SEO zadataka koje je potrebno obaviti je glavni razlog zašto se SEO često ignoriše, a i kada se ne ignoriše, trgovci obično urade mali deo posla i zavaravaju sebe da su završili sa optimizacijom.
#2 PRETRAGA
Vratimo se primeru prodavca na stadionu. Nabavio je natpis i posao je krenuo, međutim na tacni je sve pomešano, on sam ne zna nazive svih grickalica i nema istaknut cenovnik. Svaki kupac mora da potroši minut da bi pronašao šta želi, iako bi mnogo radije gledao meč. Mnogi odustaju ili sledeći put zovu drugog prodavca. Slično prolaze i web prodavnice koje nemaju dobru pretragu.
Optimizacija funkcije pretrage na sajtu je zadatak programera, ali klijent mora pokazati interesovanje za ovo pitanje, jer se funkcije pretrage moraju uskladiti sa očekivanim ponašanjem kupaca, organizacijom sajta i načinom na koji su artikli opisani i tagovani. Prvo što je kupcu važno ponuditi je veliko polje za pretragu i znatan broj filtera pretrage. Filteri moraju biti kumulativni, odnosno mora se omogućiti istovremeno filtriranje po specifikacijama i opštim karakteristikama artikla, npr. 43″ + Smart + Samsung + novo + produžena garancija. Zatim je potrebno razmotriti korišćenje semantičkog pretraživača, koji će pokušati da razume nameru pretrage, a ne samo da traži poklapanja. Kod sajtova sa semantičkim pretraživačem odustajenje nakon dodavanja artikla u korpu je samo 2%, prema čak 40% kod sajtova koji traže tekstualna podudaranja.
Vrlo je bitno i dobro podesiti šta će sajt prikazivati kao moguće pogotke u momentu kada je unos još nepotpun, jer su kupci skloni da kliknu na sugerisani proizvod. Ovde klijent mora da odluči da li će se tokom unosa više nuditi popularni artikli ili treba više slediti ono što kupac unosi i pokušati pogoditi tačan artikal. Inteligentne autocomplete alatke tu su od velike pomoći, a te alatke vremenom uče i postaju sve bolje. Takođe je važno dobro podestiti prikaz sličnih proizvoda, koji se postavljaju uz proizvod koji kupac trenutno gleda. Tu se mogu naći proizvodi koji se mogu koristiti zajedno sa trenutnim proizvodom, proizvodi koji su veoma slični, najbolji proizvodi iz te kategorije ili za nijansu skuplji proizvodi iste vrste. Podešavanje prikazivanja sličnih artikala nije komplikovano, ali se retko primenjuje na pravi način.
#3 NAVIGACIJA
Naš prodavac konačno je sredio tacnu, naučio nazive i stavio cenovnik. Kupci koji znaju šta žele sada mnogo brže kupuju, međutim mnogi nisu sigurni šta im se jede. Na nesreću, sve pregrade sa hranom imaju poklopce i kupci koji žele da prvo pogledaju proizvode ne mogu lako da se snađu. Mnogi će samo reći “Ništa, hvala”, a isto tako odustaju i posetioci web shop-ova sa lošom navigacijom, koji žele da razlgledaju ali ih odbija konfuzan sistem menija.
User experience (UX) i user interface design (UI) polako se sele iz domena dizajna u domen nauke, posebno kada je reč o web prodavnicama. Analiza ponašanja kupaca na sajtu, vreme provedeno na određenim stranama, strane sa kojih se odlazi sa sajta i strane sa kojih se ide na kupovinu su ključni indikator da li je UI dobro rešen. Kako sajtovi postaju složeniji a kupovina se gotovo isključivo obavlja putem mobilnog telefona, važnost dobre i logične navigacije dodatano raste.
Termini za nazive kategorija moraju biti često korišćene ključne reči i broj kategorija ne sme biti preveliki. Način na koji će grafički biti predstavljene kategorije i podkategorije je izuzetno važan i potrebno je dobro razmisliti kojih nekoliko kategorija će biti na prvim mestima. Kupac uvek mora biti u mogućnosti da se lako vrati iz podkategorije u kategoriju, da zatvara kategorije i otvara druge bez potrebe da se vrati na homepage i da uvek bude na bilo kojoj stranici sa dva do tri klika. Uvek vidljiv breadcrumbs je must-have, a sajt treba da bude i interno linkovan, pri čemu se na svakoj stranici mora razmišljati o tome šta bi još moglo interesovati kupca u tom trenutku i po tom kriterijumu birati linkove. Link za povratak na glavnu stranicu, link za korpu i link za prijavljivanje koristnika moraju biti vidljivi u svakom trenutku i na svakoj platformi.
#4 LAKA KUPOVINA
Počelo je drugo poluvreme i posle ispravljanja svih grešaka u prezentaciji proizvoda prodaja odlično ide. Međutim, išlo bi još bolje kada bi kupci mogli brže da plate. Prodavac ne zna ko je prvi naručio, neki plaćaju za više osoba, žele da plate karticom ili imaju samo krupno. Plaćanje ide sporo i kupci odustaju. I u online trgovini je jednako veliki promašaj kada kupci koji žele da potroše novac odustaju jer ne mogu lako da plate.
Koliko je klikova potrebno obaviti od momenta kada se kupac odluči, do momenta kada je narudžbina zabeležena i potvrđena? Najveće svetske web prodavnice omogućavaju kupovinu sa oko četiri klika, a pod određenim uslovima, ako su svi podaci o kupcu, uključujući adresu i broj kartice već zabeleženi na sajtu, tada je kupovina moguća sa samo dva klika. Upravo je brzina i lakoća kupovine jedan od glavnih razloga zbog kojeg kupci preporučuju drugima određeni web shop, odmah posle razloga kao što su brzina učitavanja stranica i asortiman. Kupovina karticama se podrazumeva, a sve veći prostor se otvara i za integraciju drugih načina plaćanja.
Najvažnije je izbeći nepotrebne korake, kao što je unošenje detalja o isporuci, već je dovoljno ostaviti opciju da kupac potvrdi da želi iste uslove isporuke kao prilikom prošle narudžbine. Laka kupovina podrazumeva i podršku posle naručivanja, u vidu praćenja statusa pošiljke i dobijanja mišljenja kupca o uspešnosti kupovine i kvalitetu proizvoda. Da bi kupovina bila laka najvažnije je motivisati kupce da se registruju na sajtu, jer tako neće morati da uvek iznova unose svoje podatke, a najbolji način da se kupci motivišu je upravo uvođenje naprednih alata.
#5 NAPREDNI ALATI
Bliži se kraj utakmice, rezultat je nerešen i publika sve bržne naručuje, posebno piće. Prodaja dobro ide, međutim kolege koje koriste dodatne trikove zarađuju još bolje. Obučeni su u dres domaćeg tima, nose megafone i poklanjaju lizalice deci uz svaku kupovinu. Naš prodavac moraće da primeni nešto od toga u budućnosti, kao i web prodavnice koje nemaju napredne alate za pospešivanje prodaje.
Na tržištu je u mnogim oblastima konkurencija tako žestoka da je moguće doći do kupaca samo uz veliko ulaganje u marketing ili veoma niske cene, a nijedno ni drugo nije idealna poslovna strategija. Napredni alati u web prodavnicama obuhvataju nekoliko automatizovanih i poluautomatizovanih mehanizama, koji od povremenih kupaca stvaraju verne kupce, tako što nagrađuju kupovinu i dodatni trud. Odličan primer su sistemi u kojima kupac dobija nagradne poene prilikom svake kupovine, prilikom registrovanja novih članova putem preporuke i drugih aktivnosti. Nagradni poeni mogu se kasnije iskoristiti za popuste, a ovakav sistem daleko manje košta prodavca od popusta na sve proizvode i za sve kupce.
Slično je i sa podelom kodova za popuste na sajtu, koji su jednako popularni, a dobijaju se kao nagrada za praćenje na društvenim mrežama i druge aktivnosti. Vredi pomenuti i alate koji ne zahtevaju ništa sem spremnosti kupca da potroši više novca ako će da dobije nešto opipljivo, a to su najčešće vezane kupovine. Ako kupac naruči patike, biće mu ponuđen sprej za negovanje obuće sa 50% popusta ili možda ortopedski uložak, a cilj bundle kupovina nije toliko u povećanju profita, koliko podizanje broja vernih kupaca i podizanje broja poseta sajtu, što na duže staze, kao i svaka druga stavka sa naše ček liste, vodi boljoj posećenosti, boljoj poziciji na pretraživačima i većem uspehu prodavnice.